تبلیغات
خوش آمدید

علایم، دلایل، پیشگیری و درمان عفونت ادراری

urinary-tract-infections

عفونت دستگاه ادراری (urinary tract infection) به معنی عفونت در هریک از قسمت های دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، مجاری ادراری و عفونت مثانه می باشد. اکثر انواع عفونت های ادراری شامل قسمت پایینی دستگاه ادراری یعنی عفونت مثانه و پیشابراه می باشند. خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان می باشد. عفونت محدود به مثانه دردناک و ناراحت کننده است اما اگر این عفونت به کلیه ها برسد، خطرناک و جدی میباشد. آنتی بیوتیک ها درمان اصلی این نوع عفونت هستند اما با رعایت مواردی که در ادامه بیان می کنیم، می شود شدت بیماری را کاهش داده و یا از ابتلا به آن پیشگیری نمود.

انواع عفونت های دستگاه ادراری

هر یک از انواع عفونت های ادراری می توانند باعث مشکل و علامت خاصی شوند، که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

علایم کلی عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری همیشه همراه با علامت و نشانه نمی باشد، اما اگر علامتی داشته باشد، این علایم شامل موارد زیر می شوند:

• احساس نیاز شدید به ادرار کردن
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • ادرار پی در پی و کم حجم
  • ادرار کدر
  • ادرار سرخ، صورتی روشن، قهوه ای و یا ادرار به همراه خون
  • ادرار پر بو
  • درد لگن در خانم ها
  • درد مقعد در آقایان

در افراد مسن و میانسال ممکن است عفونت ادراری با بیمرای دیگری اشتباه گرفته شود.

دلایل عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری عموما زمانی رخ می دهد که باکتری ها از طریق مجاری ادراری وارد دستگاه ادراری شده و شروع به رشد و حرکت به سمت مثانه می نماید. هرچند که دستگاه ادراری طوری طراحی شده که بتواند این مهاجم های میکروسکوپی را بیرون نگه دارد، اما گاهی اوقات این دفاع جوابگو نمی باشد. زمانیکه این اتفاق باکتری ها وارد شوند، قادر به رشد و آلوده کردن دستگاه ادراری می بشند. عفونت های ادراری عموما در زنان رخ داده و پیشابراه و مثانه را تحت تاثیر قرار می دهند.

• عفونت مثانه (التهاب مثانه) – این نوع از عفونت های ادراری بدلیل ورود نوعی باکتری به نام اشریشیا کولی (نوعی باکتری که عموما در دستگاه گوارش وجود دارد) به بدن رخ می دهد. هرچند رابطه جنسی می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود، اما همیشه علت این بیماری نیست. همه زنان بدلیل آناتومی خاص بدنی خود در خطر ابتلا به این بیماری می باشند.
  • عفونت پیشآبراه (اورتریت) –  این نوع از عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری های دستگاه گوارش از طریق مقعد وارد پیشآبراه می شوند. همچنین در زنان ممکن است بیماری های مقاربتی همچون تبخال تناسلی، سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث اورتریت شوند.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش می دهند؟

عوامل زیر خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش می دهند، این عوامل شامل:

• زن بودن – عفونت ادراری در زنان شایع تر می باشد و خیلی از زنان بیشتر از یکبار دچار این نوع عفونت می شوند.
  • مصرف انواع خاص وسایل پیشگیری از بارداری – زنانیکه از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، بیشتر از دیگران در خطر عفونت دستگاه ادراری می باشند.
  • بعد از دوران یائسگی – بعد از دوران یائسگی، عفونت ادراری بدلیل کمبود استروژن ممکن است شدیدتر شود.
  • اختلالات دستگاه ادراری – اختلالات و غیرعادی بودن دستگاه ادراری می تواند باعث ابتلا به عفونت ادراری شود.
  • گرفتگی در دستگاه ادراری – سنگ کلیه و یا پروستات بزرگ شده باعث حبس ادرار در مثانه و در نتیجه ابتلا به عفونت ادراری می شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف – دیابت و سایر بیماری ها می توانند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطر عفونت های ادراری می شود.
  • استفاده از سند –  کسانیکه نمی توانند ادرار کنند و از سند و یا کاتتر استفاده می نمایند در خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ادراری هستند.

عوارض عفونت ادراری

زمانیکه عفونت ادراری بموقع و بدرستی درمان شود، کم تر باعث ایجاد مشکل می شود. اما در صورت درمان نشدن، عفونت دستگاه ادراری باعث مشکلات جدی می شود. عوارض عفونت ادراری شامل:

• عفونت عودکننده، بخصوص در زنانیکه سه بار و بیشتر دچار عفونت ادراری شده اند.
  • آسیبدیدگی دائمی کلیه که بخصوص در کودکان شایع تر می باشد.
  • افزایش خطر زاییدن کودک کم وزن و یا زایمان زودرس.

درمان عفونت ادراری

پزشکان عموما از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ادراری استفاده می نمایند. اینکه چه دارویی و به چه مدت استفاده شود، بسته به باکتری موجود در ادرار می باشد. عموما علایم بیماری چندین روز بعد از درمان بیماری شروع به محو شدن و کاهش می کند. اما ممکن است برای درمان کامل نیاز به ادامه مصرف دارو تا چند هفته باشد. همه مقداریکه پزشکتان برای شما تجویز کرده را می بایست مصرف نمایید. پزشک همچنین از داروهای مسکن برای کاهش درد و سوزش هنگام ادرار استفاده نماید. اگر بصورت پی در پی دچار این مشکل می شوید، ممکن است نیاز به هورمون تراپی، تست ادرار خانگی، مصرف آنتی بیوتیک تجویزی بعد از ادرار و مصرف مقدار بیشتری آنتی بیوتیک باشد. پزشکتان در اینباره شما را راهنمایی می نماید. در انواع عفونت های شدید نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های تزریقی و بستری در بیمارستان می باشد.

درمان عفونت ادراری با طب سنتی یا جایگزین

هرچند هنوز ثابت نشده است، اما بعضی ها معتقداند؛ آب قره قاط می تواند به درمان عفونت ادراری کمک نماید. تحقیقات نشان می دهند بیشتری تاثیر این داروی گیاهی در زنانی است که بصورت پی در پی دچار عفونت ادراری می شوند. بااینحال مقدار و نحوه مصرف آب قره قاط بشکلی که بیشترین تاثیر را داشته باشد وجود ندارد. اگر آب قره قاط شما را اذیت نکرده و مشکلی دیگری ندارید می توانید از آن استفاده نمایید. البته اگر از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین استفاده می نمایید، نباید از این داروی گیاهی استفاده کنید، چراکه ممکن است باعث خونریزی شود.

درمان خانگی عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری می تواند دردناک باشد، اما با رعایت مواردی می شود تا زمانیکه آنتی بیوتیک عفونت را از بدن پاک می کند، درد عفونت ادراری را کاهش داد. این موارد شامل:

• مصرف مقدار زیادی مایعات – برای رقیق کردن ادرار و بیرون ریختن باکتری ها مفید می باشد.
  • اجتناب از نوشیدنی های ملتهب کننده – اجتناب از مصرف نوشیدنی هایی که باعث التهاب مقانه می شوند همچون قهوه، الکل و نوشیدنی های حاوی اسید و کافئین شدت بیماری خود را کاهش می دهید.
  • استفاده از پد های گرم – گذاشتن پدهای گرم (نه داغ) برروی شکم باعث کاهش فشار برروی مثانه می شود.

پیشگیری از عفونت ادراری

برای کاهش خطر عفونت ادراری می توان از راهای زیر استفاده نمود:

• مصرف مقدار زیاد مایعات بخصوص آب – مصرف مقدار زیادی آب به شما در رقیق کردن ادرار و ادرار پی در پی و در نتیجه کاهش خطر عفونت ادراری کمک می نماید.
  • از جلو به پشت بشویید – بعد از ادرار کردن و مدفوع کردن و موقع شستن خود از جلو شروع کرده و رو به پشت حرکت نمایید تا باکتری های مقعد وارد دستگاه ادراری نمی شود.
  • خالی کردن مثانه پس از رابطه زناشویی – پس از رابطه زناشویی لیوانی پر آب مصرف کرده و همچنین ادرار نمایید، تا باکتری ها خراج شوند.
  • اجتناب از مصرف ملتهب کننده های زنانه – دئودورانت ها، اسپری ها و سایر محصولات زنانه که در ناحیه آلت جنسی استفاده می شوند، قادر به التهاب پیشآبراه می شوند.

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

نظرات مطلب

• Nice post. I used to be checking constantly this blog and I am impressed!
    Very useful information particularly the ultimate phase :) I maintain such info a lot.

I was looking for this certain info for a long time.
    Thank you and best of luck.

• Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how could i subscribe for a blog website?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast
    offered bright clear idea

• Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would
    have some experience with something like this. Please let
    me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

• Thanks on your marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you are a great author.I will
    ensure that I bookmark your blog and will come back later in life.
    I want to encourage you to definitely continue your great work, have a nice weekend!

• Ridiculous story there. What occurred after? Good luck!

• Nice post. I was checking constantly this blog and I am inspired!

Extremely useful information specifically the ultimate part
    :) I take care of such info much. I used to be seeking this certain information for a long time.
    Thanks and good luck.

• Spot on with this write-up, I seriously think this website needs far more attention. I'll probably be back again to see more, thanks for the info!

• Very good article. I definitely love this website.
    Thanks!

• You've made some really good points there. I looked on the internet for more information about the
    issue and found most people will go along with your views on this
    web site.

• I always used to study paragraph in news papers but
    now as I am a user of internet therefore from now I am
    using net for content, thanks to web.

• این اولین بار است که من اینجا را دیدم و در واقع من را تحت تاثیر قرار می دهد تا همه چیز را در مکان های مختلف بخواند.

• ما با یک وبسایت متفاوت در این جا سر و کار داشتیم و فکر کردیم ممکن است چیزها را بررسی کنیم
    بیرون من چیزی را که می بینم دوست دارم بنابراین من فقط به دنبال شما هستم. منتظر بودن
    به صفحه دوم خود نگاهی بیندازید.

• سلام، من فکر می کنم سایت شما ممکن است مسائل سازگاری مرورگر را داشته باشد.
    هنگامی که به وبلاگ شما در اپرا نگاه می کنم، به نظر می رسد خوب است، اما هنگام باز کردن در اینترنت اکسپلورر، برخی از آنها همپوشانی دارند.
    من فقط می خواستم به شما یک سر سریع سر بزنم! دیگر پس از آن، فوق العاده است
    وبلاگ!

• I think what you published made a lot of sense.
    However, think about this, suppose you wrote a catchier post title?
    I mean, I don't want to tell you how to run your website,
    however what if you added a post title that makes people
    desire more? I mean دکتر مسیح بابائیان - علایم، دلایل، پیشگیری و درمان عفونت ادراری is kinda
    boring. You could look at Yahoo's front page and watch how they write news headlines to get people to open the links.
    You might try adding a video or a related pic or two to grab readers excited about everything've got to say.
    Just my opinion, it might make your blog a little bit more interesting.

• کالاهای عالی از شما، مرد من چیزهای شما را قبلا درک کرده ام
    و شما فقط فوق العاده فوق العاده است. در واقع آنچه را که شما در اینجا به دست آورده اید دوست دارید، قطعا مانند چیزی است که می گویید و راهی که در آن هستید
    شما آن را می گوئید شما آن را سرگرم کننده و شما هنوز هم
    مراقب باشید که آن را هوشمند نگه دارید. من نمی توانم صبر کنم تا از شما بیشتر بخوانم.
    این در واقع یک وب سایت عالی است.

• با درود! من می دانم که این مسئله خاموش است اما من تعجب کردم که
    آیا شما برای این سایت از وبلاگ استفاده می کنید؟ من از Wordpress خسته شده ام
    زیرا من با هکرها مشکل داشتم و به جای جایگزینی نگاه می کنم
    برای یک پلت فرم دیگر من می توانم فوق العاده باشم اگر بتوانید به مناسبت یک پلت فرم خوب اشاره کنید.

• اگر کسی بخواهد با آخرین فن آوری ها به روز شود، پس باید پرداخت شود
    بازدید از این وب سایت و به روز رسانی روزانه.

• سلام! سوال سریع که کاملا خاموش است
    موضوع. آیا می دانید چگونه سایت خود را به صورت دوستانه بسازید؟
    زمانی که توسط گوشی آی فون وارد وبلاگم میشوم، غیرعادی و بهم ریخته میشود.
    من تلاش می کنم یک قالب یا افزونه پیدا کنم که شاید بتواند این مشکل را حل کند.
    اگر پیشنهادی داری در میان بگذار. قدردانی آن

• سلام عزیزم، آیا شما در واقع از این سایت بازدید می کنید، اگر چنین است، مطمئنا تجربه خوبی خواهید داشت.

• مطمئنا مانند وب سایت شما، هرچند شما باید چندین پست از املای خود را بررسی کنید.
    تعدادی از آنها با مشکلات املایی فراوانی روبرو هستند و من آن را بسیار پیدا می کنم
    حیرت انگیز به حقیقت بگو بعد دوباره قطعا
    دوباره دوباره بیا

• سلام به هر بدن، اولین بار من یک بازدید سریع از این وبلاگ می باشد؛ این وب
    سایت شامل مواد قابل توجه و در واقع خوب است
    برای بازدیدکنندگان طراحی شده است.

فرم ارسال نظر

لبخندناراحتچشمک